Danielsboken 3:28-30

Har du upplevt ett mirakel? Hur har detta påverkat ditt liv?

Daniel 3:28-30

"Då hävde Nebukadnessar upp sin röst och sade: "Lovad vare Sadraks, Mesaks och Abed-Negos Gud, som sände sin ängel och räddade sina tjänare, vilka så förtröstade på honom, att de överträdde kungens befallning och vågade sina liv för att inte tvingas dyrka eller tillbe någon annan gud än sin egen Gud! Och härmed ger jag nu befallning att vilken som helst av alla folk och stammar och språk, som säger något otillbörligt om Sadraks, Mesaks och Abed-Negos Gud, han skall huggas i stycken, och hans hus skall göras till en plats för orenlighet, ty ingen gud finns, som så kan hjälpa som denne"

"Därefter lät kungen Sadrak, Mesak och Abed-Nego komma till stor ära och makt i Babels hövdingdöme"


Om du jämförde B82s översättning med den arameiska originalet då har du konstaterat väl att den svenska versionen är mycket bra. "Något otillbörligt" är arameiskan "shalá", som LXX och andra översätter "hädelse" (grekiska "blasfemía", hebreiska "neatsá") Det är ett ord med ganska bred mening, som innefattar varje uttryck som föraktar eller gör orätt mot Guds Majestät och Helighet. Man skulle tala om eller till Gud med respekt, med vördnad och tillbedjan ("Guds fruktan") och varje avvikelse från denna attityd var en "hädelse". Felaktiga trosbekännelser var hädelse också (Vår Herre Jesus anklagades av hädelse eftersom Han påstod att vara Messias, vilket skulle ha varit en hädelse om det skulle ha varit lögn)

Nebukadnessars förbjud att tala mot Israels Gud var en steg i Guds plan. Herren vilje inge i de persiska kungars ande att låta judarna komma tillbaka till Jerusalem och återuppbygga staden och templet. I Daniel 2:48-49; 3:28-30; 4:1-3; 5:11-12; 5:29; 6:26-27 kan vi läsa om hur Gud vittnade om sig själv till babyloniska och persiska kungar, så att de skulle "frukta" Israels Gud och fullborda Hans plan för judarna. Herren skickade inga plågor till Persien, som han gjorde med Farao i 2:a Moseboken, utan Han valde att inge hans avsikt med Israel i flera persiska kungar. Observera hur Nebukadnessar förvandlas från judarnas fiende till deras beskyddare (det var han som gav dem "ära och makt") Den här förvandlingen var reslutatet av Gud mirakel, det som Herre gjorde med Daniels vänner.

Men låt oss gå tillbaka nu till frågan från början: har du upplevt ett mirakel?

Det skulle vara nyttigt att kontrollera vad är det som Bibeln kallar för "mirakel". Ibland händer ett under och vi betraktar inte det som ett sådant, utan tänker att det blev så "av en slump". Vad säger Skriften om miraklen?

Ordet "mirakel" (och andra som är lika, "tecken", "under", "stora ting") används i Skriften med två meningar (både "naturliga" och "övernaturliga" händelser) Den första meningen (om de "naturliga" ting) handlar om varje gudomligt ingripande. Gud är universums Skapare, och universums Konung. Då skulle man kunna betrakta varje "naturlig" ting eller händelse som Guds vilja, eller Guds "under", Guds verk. Profeterna ser på det sättet "naturliga" fenomen som regn, årstider, stormar osv (läs Job 5:9-16, Job 37:5-18; Psaltaren 107:32-31) Själva skapelsen, både i begynnelsen (Psaltaren 93:3-5, Psaltaren 136:1-9) och den som händer hela tiden - jordens frukt, eller livsfrukten - är också "mirakel" eller "under" (Psaltaren 65, Psaltaren 139:14-16)

Läs nu Romarbrevet 1:20

"Ty alltsedan världens skapelse har hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomlighet kunnat uppfattas i hans verk och varit synliga. Därför finns det inget försvar för dem..."

Genom detta underbara kapitel förklarar aposteln Paulus varför lever hedningarna utan Gud, när de skulle följa Honom istället. Nuförtiden kan vi se motsägelser mellan vetenskap och tro (som vi har kommenterat under Daniel 2:1-2 i den här sajten) Denna konfrontation är för många en resultat av den enorma utvecklingen av vetenskapen (som är profeterat i Skriften) Men fast det har blivit mer och mer uppenbart, det är inget nytt. Redan i det romerska imperiets dagar, när vetenskapen var "nyfödd", de icke-troende såg inte Guds hand. Redan då fanns det troende som utforskade naturens lagar och icke-troende som utforskade naturens lagar. Det är därför den här versen skrevs i denna tider, och ingår i ett kapitel som påstår att själva skapelsen med sina naturlagar, "designen" och "funktionssättet" som vi observerar i universum, skulle räcka till som bevis av Guds hands verksamhet, till oss alla. Men de "föraktade kunskapen om Gud".

"Mirakels" andra meningen är den som alla människor, båda troende och icke-troende, profeter eller inte, kallar för det, nånting "oförklarligt". Det är när Gud verkar något "övernaturligt" som trotsar naturlagarna. I 2:a Moseboken 4:1-9 läser vi hur Herren visar till Moses att Han skall ingripa med övernaturliga händelser så att Farao skall kunna se att Gud vill befria sitt folk. En stav blir inte till orm på ett "naturligt" sätt, att sticka handen i tunikan ger inte spetälska, och vatten blir inte blod. Egyptierna skulle erfara Israels Guds makt inför sådana mirakel.

Det finns många andra under som tillhör denna meningen; låt oss erinra Vår Herrens födelse av en jungfru (Matteus 1:18-25 och Jesaja 7:14) Jonas överlevnad i den stora fiskens mage, som är en bild av Vår Herrens uppståndelse (Matteus 12:39-40) och de tecken som följde dem som predikade evangeliet från början, och som Vår Herre Jesus Kristus profeterade (Markus 16:17-18)

På samma sätt som skapelsen och naturlagarna skulle vara ett bevis av Guds hand, mirakel som trotsar naturlagarna har samma funktion, nämligen att leda människorna till tron. Som egyptierna skulle tro genom att se Moses göra sådana under och tecken, evangeliets åhörare skulle tro genom att lyssna på de nya tungor, att se de besatta fria från demonerna och de sjuka bli friska genom bön. Fariséernas rädsla, och de troendes glädje, var att Vår Herres ord följdes av många tecken och under, som bekräftade att Guds makt var över Honom, både för folket och för skriftlärda (Nikodemos sade till Herren att ingen skulle kunna göra sådana tecken om inte genom Guds makt, och Jesus' fiender i rådet var oroade eftersom "den här mannen gjorde många tecken")

Det finns en procedur som visar procenttal av guld eller silver, genom en "prövosten". En prövosten är ett mycket hårt stycke av sten som man gnuggar metallen mot tills det blir ett spår. Då behandlar man spåret med kemiska reagensmedel som visar, efter färgens förändring, hur mycket guld eller silver innehåller metallen ifråga.

Både Guds Ord och mirakel är "prövostenar", för troende eller ogudaktiga. Båda visar "procenttal" av tro som man har. När Johannes Döparen var i fängelset - där han skulle dödas - blev han nertyngd av tvivel om sin Messias. Han sände några lärjungar för att fråga Jesus om detta, så att han skulle få en bekräftelse. Herrens svar var att, de tecken och under han verkade i den Helige Andes kraft, var bevis av detta (se Matteus 11:2-6)

Observera de här verserna (Johannes 9:30-33) :

"Han svarade: "Ja, det är det märkliga, att ni inte vet varifrån han kommer, och ändå har han öppnat mina ögon. Vi vet att Gud inte lyssnar till syndare, men om någon fruktar Gud och gör hans vilja, då lyssnar han till honom. Aldrig förr har man hört att någon har öppnat ögonen på en som var född blind. Om den här mannen inte vore sänd av Gud, hade han inte kunnat göra någonting"

De här orden kommer från en man som var född blind, och blev helade av Jesus genom ett mirakel. Han försvarade Herren inför Fariséerna, som vilje övertyga honom att Jesus var en syndare. Den före detta blind, en man utan någon speciell utbildning, predikade till de skriftlärda om Gud, med en fullständig och oförstörbar logik, "jag tror på Jesus, eftersom han helade mig"; "om han skulle vara en syndare, Gud skulle inte givit honom kraften som krävs för att göra att en blind skall kunna se"

Kyrkan som föddes i pingstdagen predikade inte bara Ordet, för att frälsa människornas själ - som är ett under i sig självt. De helade sjuka, kastade ut demoner och verkade andra övernaturliga tecken som bekräftade Guds kraft till de som lyssnade. En noggrann läsning av Apostlagärningarnas bok skall visa dig många exempel av detta.

Men det är inte alla som tror, tyvärr, och "prövostenen" gör uppenbart vilka som har en "100%-ig" tro och "0%-ig" tro, också. Farao såg hans land ödelagt genom olika plågor som - även när man sulle förklara de "naturligt" - hade uppenbara övernaturliga egenskaper: de kom efter Moses' befallning eller profetia, och de drabbade egyptierna bara, inte hebréerna. Men fast han såg det, "tillslöt han sitt hjärta" och befriade inte sina hebreiska slavar, tills hans förstfödde dog (och även då gick han med sin armé mot dem hela vägen till Röda Havet) Nebukadnessar prisar Israels Gud i det här kapitlet, efter det att han har sett ett sådant överväldigt tecken, men i Daniel kapitel fyra ser vi honom synda igen, genom att skryta i sin arrogans och ignorera Daniels profetia och råd. Gehasi, gudsmannen Elisas tjänare, såg hur den arameiske härhövitsman Naaman blev frisk (han hade varit spetälsk) genom sin herres profetia. Efter att han såg undret, sökte han Naaman för att få någon belöning - i öppen trots mot profetens vilja - och blev spetälsk själv pga hans synd. Prästerna och soldaterna, som kom för att fånga Jesus, såg Honom hela Malkos' högra öra. Men de fångade Honom för att döma och döda Honom. De som hörde apostlarna och andra bröder, som hade bett i rummet i övervåningen, att prata olika tungomål, de var splittrade. Många lyssnade till Petrus' predikan och blev kristna, men andra sade att de troende var berusade (När blev alkoholen språklärare?)

Tror du att Gud har gjort något övernaturligt i ditt liv?

Eller... tror du att han har gjort något "nästan" övernaturligt?

Eller... har det hänt dig något som knappast kan ses som en "tillfällighet"?

Överhuvudtaget, tror du att Gud har gjort något i ditt liv, att Han har åtminstone en gång gjort någonting för dig?

Om ditt svar är "nej", låt mig berätta för dig att det finns en Gud, och om du läser den här sida just nu är pga han vill att du skall ta emot Jesus Kristus och bli frälst. Det är därför Han gör det möjligt att Hans Ord predikas i hela världen och på alla möjliga sätt. Ta emot Jesus som din Herre och Frälsare! Du skall få ett nytt liv i Honom, föddas på nytt (ett mirakel) och tjäna Gud, istället för den onde.

I ett föregående budskap kan du läsa att jag kallade den här bloggen ett mirakel som Herren har gjort i mitt liv. Jag uppfostrades som ateist, och jag brukade betrakta alla vittnesbörd om övernaturliga ting med skepticism och otro. Tänk dig vilket mirakel gjorde Gud med mig i min ande för att vittna om Jesus frälsning och helande, och för att verka helbrägdagörelser, kasta ut demoner, tala okända tungomål och predika Jesu envangelium. Särskilt jag, som har varit en syndare och en ogudaktig människa tills 30 års ålder.

Om ditt svar är "ja", men du vittnar aldrig om sådana mirakel, låt mig berätta för dig att Gud har gjort övernaturliga ting i ditt liv bl.a. för att Han skall bli känd av många som vandrar utan Gud, utan tro och utan hopp i den här världen. Berätta det som Gud har gjort i ditt liv! Bli inte som Farao, eller som Gehasi, eller vilken som helst av dem som, även när de såg Guds hand verka förvånande under, vägrade att ändra sina liv! Guds frälsning gör oss till - eller borde göra oss till - Guds redskap, för att nå andra som går förlorade. Gud vill använda dig, med sin kraft, för att säga nej till Satans välde och för att spridda Guds rike på jorden. Tro inte att Gud har glömt dig. Tro inte att Gud har kallat dig till något annat. Guds kallelse och Guds gåvor är inte bara dina i någon tidsperiod; de är dina så länge du lever. Tro mig, Gud väntar att du skall ångra dig och lägga i ditt hjärta att tjäna Honom.

Må Herren välsigna dig!

I Jesu Kristi kärlek, din broder

Israel Leonard

PS. Jesus kommer snart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar