Danielsboken 3:31-33

Vill du se ett mirakel i ditt liv?

Daniel 3:31-33 

"Kung Nebukadnessar till alla folk och stammar och språk som finns på hela jorden." 

"Mycken frid vare med er! Jag har funnit för gott att härmed kungöra de tecken och under som den högste Guden har gjort med mig. Ty stora är förvisso hans tecken, och mäktiga är hans under. Hans rike är ett evigt rike, och hans välde varar från släkte till släkte."


När du läser Bibeln på andra språk då ska du inte hitta de här verser i Daniel 3:31-33, utan i Daniel 4:1-3. Men våra svenska versioner B82 och Svenska Folkbibeln bl.a. följer samma schema som grundtexten på arameiska. 

Vilket är det rätta?

Om man tänker på att originalen på hebreiska, arameiska och grekiska är "Bibeln" och att bibelöversättningar skall säga samma som de, fast på andra språk, då skulle den här frågan se ut som en akademisk sådan. Men de flesta ställer de här verser i Daniel 4, eftersom de gamla handskrifter är i versaler hela tiden, utan styckeindelning, punkter eller komma, och då är det redaktörerna som bestämmer sådant när de skall presentera Bibeln i modern format. Daniel 4 har med mirakel att göra också, och Nebukadenessar själv talar i jagform i början. Därför har de flesta tänkt att den här inledning tillhör kapitel fyra. Men andra, bl.a. redaktörerna på originalen, ser de här orden som inledningen till skrivelsen, "befallning" som kungen ger i Daniel 3:29. Den här indelning passar bättre till Danielsbokens struktur och till den mycket gammal litterär stil som råder. 

Ett tag efter det att jag blev frälst var jag på väg till kyrkan i en solig söndag morgon, med min gitarr i sin väska och kostymklädd. En släkting till mig som var då en ateist, som jag hade varit förut, möt mig på vägen till gudstjänsten, och vi småpratade lite. 

"Har du hittat något jobb?", frågade han, förmodligen med tanke på att jag skulle sjunga något slags sekulär musik, som jag brukade. 

"Nej", svarade jag, "jag skall sjunga i kyrkan"

"Vad bra", sade han road. "Hur mycket betalar de dig?"

"Inget", sade jag.

Då skrattade han och frågade, "varför gör du det då? För Kristi kärleks skull?"

Det här uttrycket används bland ateister för att beskriva på ett sarkastiskt sätt att man jobbar utan lön (i något förhållande där man borde få det) Men i ett ögonblick ändrades meningen for mig, genom Guds Ande. Det var en annan Israel som svarade på ett allvarligare sätt, "Ja, för Kristi kärleks skull"

Jesu Kristi kärlek, och Hans blod som utgöts på korset för oss är, mer en nog, ett skäl för att man skall prisa och ära Gud varje dag. Nebukadnessar, en hednisk kung, prisade Israels Gud i de här verserna efter att han såg miraklet som Herren gjorde med judarna som han hade sänt till ugnen för att döda dem. Hans reaktion var den rätta på något sätt, men det är fortfarande en "reaktion", ett svar till något som har hänt redan. Bara de som är födda på nytt vet att det finns kraft i att prisa Gud "före", innan vi ser att Hans hand gör tecken och under. I Daniel 2:19-23 ser vi ett mycket bra exempel. Profeten prisade Gud innan han kom till kungen med drömmens uttydning. Han visste inte om kungen skulle tro på honom eller inte - och därigenom om han skulle bli befordrad eller halshuggen. Men han trodde på Gud, och han trodde på drömmens uttydningen, profetian som Gud uppenbarade för honom, oavsett vilket svar skulle Nebukadnessar ge honom, oavsett om kungen skulle ta emot det eller inte. Daniel prisade Gud innan, men kungen, efter det att han såg miraklet som Gud verkade för att rädda judarna. Då erkände han Israels Guds överlägsenhet. 

Prisar du Gud?

Det finns en stor kraft i lovprisningen. Och det finns många bibliska, historiska och nutida exempel om Guds övernaturlig ingripande bland de som prisar Honom, där Herren välsignar sådana sanna guds tillbedjare.  

Israels rike blev delad efter den store Salomos död (ca. 933 fKr) och Juda, södra riket, fick Rehabeam, Salomos son, som kung. Den här kungen, inte en särskilt vis sådan som sin fader hade varit, gav folket ett barskt svar när de kom till honom för att han skulle lätta deras börda. På detta sätt orsakade han rikets splittring. Hans son och efterträdare Abiam "vandrade i alla de synder som hans fader hade begått före honom". Men Gud visade barmhärtighet till Juda för Davids skull, och tillsatte Asa hans son som konung. Han var en av Judas trofasta kungar, som upprätthöll Herrens lag. Efter en 41 års regering dog Asa, och efterträddes av hans son Josafat. Den var också en god kung, som regerade mellan 872-850 fKr (och några år före tillsammans med hans fader)

Herrens Ord berättar att Gud var med Josafat, eftersom han var trogen. Han slutade med Judas avgudadyrkan, och sände hövdingar, leviter och präster som skulle undervisa i hela Juda om Herrens lag. Han tillsatte domare också som skulle döma efter Herrens Ord. Josafats tro, och hans trofasthet mot Israels Gud, var speciellt påtagliga när hans rike blev attackerat. 2:a Krönikerboken 20 berättar hur samlades en koalition av moabiter, ammoniter och edomiter mot Juda. Kungen knäböjde inför Herren i bön, och han kallade hela nationen till en fasta. God gav honom svar genom leviten Jahasiel, som profeterade genom Guds ande att de skulle vinna utan att kriga. Josafats strategin visas i 2 Krön 20:21 :

"Och sedan han hade rådgjort med folket, ställde han upp män som skulle sjunga till Herrens ära och lova honom i helig skrud, medan de drog ut framför den beväpnade hären. De skulle sjunga:" 

"Tacka Herren, ty hans nåd varar evinnerligen." 

Herregud! Är det strategi, eller självmord? Kan du tänka dig en general som, istället för några strategier, ställer en kör att sjunga lovsånger inför fienden, och som tror att han skall besegra dem på detta sätt? Men Bibeln säger, "Guds dårskap är visare än människorna och Guds svaghet starkare än människorna." (1 Korinthierbrevet 1:25) Josafats lydnad till profetian som Gud gav honom gjorde honom segerrik. Se nästa versen: 

"Och just som de inledde sången och lovet, lät Herren ett angrepp ske bakifrån på Ammons barn och Moab och folket från Seirs bergsbygd, dem som hade kommit mot Juda. Och de blev besegrade." 

Det finns ett nyckelord till segern: "att tro". Josafats "strategi" hade de gedignare grundvalar man kan tänka sig: "Ha tro på Herren, er Gud, så skall ni ha ro. Och tro på hans profeter, så skall ni ha framgång." De här är kungens ord i 2 Krön 20:20. Han förstod att Gud skulle kämpa för honom, och han tillsatte en kör för att lovsjunga Gud istället för att planera en militär operation. Segern var en väldig "mirakulös" sådan, eftersom det normala skulle ha varit att koalitionen skulle förgöra judarna som prisade Gud istället för att kriga. 

Detta kan leda oss tillbaka till vår inledningsfråga, vill du se ett mirakel i ditt liv?

Låt mig berätta till dig att det finns sataniska fällor för att hindra dig att bli välsignad, och för att göra dig oförmögen för att se Guds mirakel, det som Han vill välsigna dig med. Det finns ett andligt krig vilket mål är att omintetgöra din tro, om du är troende, eller att hindra de som inte tror att komma till Gud. Det ser man inte alltid med fysiska ögon, som det visas i "Exorcisten" och sådana filmer, men det händer i människornas ande, som en konfrontation mellan Guds Ande och demonerna. Den felaktiga attityden hindrar dig från att se Guds mirakel. 

Vilken är den felaktiga attityden? 

Det finns flera. Kom ihåg att Satan orsakade syndafallet i de första människorna, och han har lurat Guds barn i flera millennier. Den onde vet att vi behöver tron för att kunna se mirakel, och därför påverkar han oss och lurar oss i sådana attityder mot tron:

1) Att inte tro. Hebreerbrevet 11:6 lyder, "...den som vill nalkas Gud måste tro att han finns och att han lönar dem som söker honom". Det finns belöning i att söka Gud, men det är till den som tror. Kung Josafat kunde inte läsa Hebreerbrevet, som skrevs nästan ett millennium efter hans död. Men för att segra trodde han på Gud och sina profeter. Herren säger att "allting är möjligt för den som tror". 

Tycker du att "det är möjligt" till "den som tror" att se mirakel i sitt liv?

2) Det finns en annan felaktig attityd som hindrar oss från att se mirakel, och det är att kräva att vi måste se dem för att tro på dem, eller på Gud som utför dem. I Lukas 11:16 läser vi, "Andra ville sätta honom på prov och krävde att få se ett tecken från himlen". Detta hände när några av Jesus' fiender såg Honom när han drev ut en demon (de andra fiender anklagade Honom för att driva ut demoner genom Satans kraft, istället för Guds) Vi kan läsa om andra historier där man krävde från Honom att visa sig som den äkte Messias, genom att verka några mirakel. Det gjorde Satan i öknen och kung Herodes när Herren var fångad och fördes till honom. Men Herrens svar är detsamma till alla som kommer till Honom med denna attityd, det som vi kan läsa i Lukas 11:29, "...Detta släkte är ett ont släkte. Det vill ha ett tecken, men det skall inte få något annat än Jona-tecknet". "Jona-tecknet" syftar till profeten Jona som överlevde i den stora fiskens mage - en symbol för Herrens grav - och kom tillbaka till land sedan - en symbol för Herrens återuppståndelse, som skulle vara miraklet som skulle visa utan tvivel att Han var Messias. "Tecknet" kom inte från Sonen, som var död och begraven, utan från Fadern, som uppväckte Honom, tillbaka till livet genom sin Helige Ande.  

Väntar du att se ett mirakel för att tro på mirakel? Låt mig berätta att det är tvärtom. Det gäller att tro först, och sedan skall vi se. Om man säger "jag tror det när jag ser det" är det mycket möjligt att man skall inte se några tecken, eftersom Herren säger att man måste tro först för att kunna se. 

3-5) Det finns tre attityder till som är felaktiga och som hindrar oss från att se mirakel. De är representerade i Jesu kända liknelsen, "Såningsmannen och jordmånerna". Läs det (det finns i Matteus 13:3-8) : 

"...En man gick ut för att så. När han sådde, föll en del på vägkanten, och fåglarna kom och åt upp det. En del föll på de steniga ställena, där det inte fanns mycket jord, och det kom fort upp, eftersom myllan var tunn. Men när solen steg, sveddes det och vissnade bort, eftersom det var utan rot. En del föll bland tistlarna, och tistlarna växte upp och kvävde det. Men en del föll i den goda jorden och gav skörd, hundrafalt och sextiofalt och trettiofalt" 

Liknelsens uttydning kan man läsa i Matteus 13:19-23 :

"Var gång någon hör ordet om riket utan att förstå, kommer den Onde och snappar bort det som har blivit sått i hans hjärta. Det är sådden på vägkanten. Sådden på de steniga ställena, det är den som hör ordet och genast tar emot det med glädje men inte har något rotfäste inom sig utan är flyktig; blir det lidande och förföljelse för ordets skull, kommer han genast på fall.  Sådden bland tistlarna, det är den som hör ordet, men världsliga bekymmer och rikedomens lockelser kväver ordet, så att han inte bär frukt. Men sådden i den goda jorden, det är den som hör ordet och förstår, och han bär frukt, hundrafalt och sextiofalt och trettiofalt"

Observera att Herren Jesus talar om tre felaktiga attityder och bara en som är den rätta. De här attityder beskriver hur skall man ta emot "ordet om riket" (Guds Ord) För att börja med, det är livsviktigt hur vi lyssnar. Kom ihåg Romarbrevet 10:17 som lyder, "Så bygger tron på förkunnelsen, och förkunnelsen på Kristi ord". Ju mer vi hör, förstår och tillämpar Herrens Ord, desto mer tro får vi. Ordet som vi inte tar emot, eller inte förstår eller tillämpar, åstadkommer ingen tro. 

Hur påverkas tron av vårt sätt att lyssna på Ordet? Att se ett mirakel beror på tron!

3) Den första felaktiga attityd i liknelsen representeras av  delen som "föll på vägkanten, och fåglarna kom och åt upp det", som menar de som inte förstår vad är det som de lyssnar på (och då glömmer de det) Nebukadnessar är ett bra exempel när det gäller denna attityd. Trots alla vittnesbörd som Gud gav honom genom judarna, alla mirakel han såg och alla uppenbarelser han fick, han återkom hela tiden till sina hedniska trosföreställningar. I nästa kapitel kan vi se honom genomgå 7 år av galenskap pga sin högmod och arrogans, som ledde honom att glömma Daniels profetia och råd. 

Har du bettet dig på detta sätt? Vår Herre har en kraftig medicin mot denna sjukdom. I Lukas 9:23-25 läser vi, "...Om någon vill gå i mina spår, måste han förneka sig själv och varje dag ta sitt kors och följa mig. Ty den som vill rädda sitt liv skall mista det, men den som mister sitt liv för min skull, han skall rädda det. Vad hjälper det en människa om hon vinner hela världen men får betala med att mista sig själv?" Herrens Ord bör vara det första i våra liv, och för att följa det skall vi behöva "förneka oss själva" ibland, och våra egna begär, så att vi kan göra det som Gud vill. Gud ger oss inga "förslag", utan liv i överflöd. När kung Nebukadnessar ödmjukade sig och erkände att all makt kommer från Gud, då fick han tillbaka sin position, och även större prakt. 

4) En andra attityd i liknelsen representeras av säden som "...föll på de steniga ställena, där det inte fanns mycket jord, och det kom fort upp, eftersom myllan var tunn. Men när solen steg, sveddes det och vissnade bort, eftersom det var utan rot". Det finns här en skillnad med de förra. De här personer tar emot Ordet, och de glädjer sig till och med pga av det. Men när det blir problem och konflikter, då kommer de på fall. I Johannesevangeliet 21 ser vi lärjungarna som, efter det att Herren återuppstod, var på väg att fortsätta med sina gamla rutiner. De tänkte väl att meningen var att de skulle tillbaka till deras yrke som fiskare, "ingen Jesus, ingen profetisk verksamhet". Jesus måste visa sig själv till dem, och kallar Petrus och befaller honom tre gånger, "för mina får på bete". Efter tre år av undervisning, efter allt de hade sett sin Mästare att göra och efter allt de hade lärt sig från Honom, de tänkte återvända till deras gamla liv. 

I Habackuk 2:4 läser vi, "...den rättfärdige skall leva genom sin tro". Den här vers citeras flera gånger i NT och det har sagts att den var Reformationens kärna. Tron hjälper, även mitt i livets stormar, DE SOM LEVER GENOM DERAS TRO. Tänk dig att du är på väg att sjunka ner i vattnet och du kan inte simma, men du har en livboj. Om du tar den, livbojen skall rädda dig, men om du inte vill använda den, då skall du drunkna. Herren kallade hans lärjungar inte bara för at frälsa dem, utan för att de skulle bli ett frälsnings redskap för många andra. 

5) Den sista i den här lista av felaktiga attityder som Herren visar oss är att prioritera det världsliga istället för det gudomliga, nämligen Herrens Ord. När världens saker och ting är viktigare än Guds Ord för oss, då skall vi leva med en delad själ (man lider av "andlig schizofreni") och fungerar delvis som kristna och delvis som ogudaktiga. Apostlagärningarnas bok visar denna attityd i Ananias och Sapfeira (kapitel 5)

I Apg 4:e kapitel kan vi läsa om ett slags "välfärdskassa" som de kristna skapade för att hjälpa de fattiga. De sålde många ägodelar och gav pengarna till apostlarna, för att skapa en fond med detta syfte. I kapitel 5 ser vi att Ananias och Sapfeira gör samma sak som de ser att de andra har gjort, men de gjorde det utan tro. De sparade för dem själva en del av pengarna från deras försäljning, och ljög genom att säga att det var allt. Aposteln Petrus tillrättavisade dem pga av deras lögn, deras försök att lura Gud, och de dog båda. 

Är du ärlig mot Gud?

Eller är ditt hjärta fylld av världsliga bekymmer, utan en plats till Gud?

Gör du allting "till Guds ära", eller bygger du upp din egen piedestal?

Är Jesu kärlek som driver dig, eller någon annan "kärlek" - till pengar, beröm, lust eller något annat, vilket det än må vara?

Vår Herre har ett mycket känt ord för att hela oss från denna "andliga schizofreni", som man kan läsa i Matteus 6:33, "Sök först hans rike och hans rättfärdighet (Guds rike och Guds rättfärdighet), så skall ni få allt det andra också" (det materiella) Herren säger, "Gud först! Han skall förse er med allting ni behöver!" Observera ordets sammanhang (Mt 6:24-32) :

"Ingen kan tjäna två herrar. Antingen kommer han att hata den ene och älska den andre eller att hålla fast vid den ene och inte bry sig om den andre. Ni kan inte tjäna både Gud och mammon"

"Därför säger jag er: bekymra er inte för mat och dryck att leva av eller för kläder att sätta på kroppen. Är inte livet mer än födan och kroppen mer än kläderna? Se på himlens fåglar, de sår inte, skördar inte och samlar inte i lador, men er himmelske fader föder dem. Är inte ni värda mycket mer än de? Vem av er kan med sina bekymmer lägga en enda aln till sin livslängd? Och varför bekymrar ni er för kläder? Se på ängens liljor, hur de växer. De arbetar inte och spinner inte. Men jag säger er: inte ens Salomo i all sin prakt var klädd som en av dem. Om nu Gud ger sådana kläder åt gräset på ängen, som i dag finns till och i morgon stoppas i ugnen, skall han då inte ha kläder åt er, ni trossvaga? Gör er därför inga bekymmer, fråga inte: Vad skall vi äta? Vad skall vi dricka? Vad skall vi ta på oss? Allt sådant jagar hedningarna efter. Men er himmelske fader vet att ni behöver allt detta". 

Vår Himmelske Fader vet vad är det som vi behöver, även innan vi ber om det. Om vi behöver ett mirakel, att Gud ingriper och gör något i vårt liv, Han vet det redan, innan vi vet. När Hananja, Misael och Azaria proklamerade att de skulle inte tjäna babyloniska avgudar, även om Gud skulle låta de dö i ugnen, de visste inte om Herren skulle uppföra ett mirakel för att rädda dem, eller inte. Men Gud visste. Miraklen som du skall erfara och som kan vara på väg till dig i detta liv kan vara bortom din fantasi eller dina förväntningar. Kanske tror du inte ens på dem, eller har du aldrig tänkt att Gud har sparat något "personligt" mirakel, speciellt till dig. 

Men låt mig berätta till dig att Herren älskar dig, och att Han känner dig vid namn. Han känner oss alla, och Han har bestämt sig för att frälsa oss, även innan världens skapelse. När jorden inte fanns, eller havet, eller inte ens dinosaurierna, Gud hade bestämt vår frälsning: det skulle ske genom att Hans Son skulle dö på korset för våra synder, och återuppstå på tredje dagen på ett mirakulöst sätt. Eftersom Gud är miraklens Gud! Miraklet som du behöver i ditt liv, vilket det än må vara, det är i Guds händer, och Han vill utföra det. Men du måste tro! Även de där under som du inte vet något om är i Guds händer. Han vill utföra de. Tror du det?

Om du behöver Guds ingripande i ditt liv, be Honom om det bara! Han lyssnar på bön, och han vill svara de genom att välsigna oss. För Han vill välsigna oss. Mirakel som Han utför i de troendes liv är alltid mirakel som gynnar dem. Om du har inte än tagit emot Jesus som Herre och Frälsare, låt mig berätta till dig: du kan vara på väg till det största mirakel av alla, din själs frälsning! Knäböj inför Honom, bekänn dina synder till Honom, be Honom om förlåtelse och be att Honom skall ta kontroll över ditt liv, att Han skall vara din Herre samt din frälsare. Tro mig, Han vill höra denna bön, eftersom Hans hjärtas längtan är att ingen skall gå förlorad, utan att alla skall omvända sig och bli Guds barn. Ta emot Jesus Kristus, och du skall se Guds hand verka mirakel i ditt liv!

Må Herren välsigna dig!

I Jesu kärlek, din broder

Israel Leonard

PS. Jesus kommer snart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar